“Скажи мені, Коляда, в якому місці цього епічного кіна тобі було смішно?” – спитала мене Maryna Martsyniuk, коли ми вийшли з кіносеансу “Довбуша”… А я кажу: “Ну, щонайменше там, де голодний Довбуш бере у Бешта їжу і каже, що він не злодій, а Бешт у притаманній йому манері відповідає “Та хто б міг таке подумати”… А що?”
І тут кохана нагадує мені, що вона вагалася чи йти на це кіно з огляду на і без того драматичну реальність довкола, а її найкраща подруга родом з Закарпаття “продала” кінокартину однією фразою: “Боже, там така говірка характерна, ми сміялися весь час”…
Одним словом. Ми таки подивилися “Довбуша” в кіно, і я щасливий. Бо таких візуальних розкошів, ТАКИХ Карпат, такого одягу, такої людської “фактури” хочеться бачити таки на великому екрані. І враховуючи що зала була “під зав’язочку”, то не одному мені.
Візуал. Олесь Санін казав, що знімав “індустріальне” кіно, а не фестивально-естетське. Йому вдалося. Абсолютно. Беззастережно. При тому що не відчути параджанівсько-іллєнківського духу – неможливо. Операторська робота – захват. Костюми, реквізит, ця колиба в горах… Та Боже милий. Жодного разу не відчути іспанського сорому за жодний з кіноцехів – це просто щастя.
Сценарій. Мені особисто кілька разів ставало “мулько”, бо втрачав нитку “хто є хто” ближче до початку. І я ледь розібрався, і то не до кінця – хто ж кого наприкінці встрелив. Ну але не настільки, щоб я на це напирав як, власне, на великий недолік. Сюжетні лінії зрозумілі і “працюють”. Закадровий голос, що належить саме Івану, а не Олексі – це супер хід.
Музика. Дуже хочу саундтрек окремо послухати, коли буде така нагода. Бо вона там точно є, і багато, але вона не “дограє” за акторів і за сценарій, не відтягує увагу на себе, а “працює” разом з кадром і акторською грою, єдиною партитурою. Alla Zagaykevych і ко, браво!
Єдине місце, де імхо троооохи перестаралися зі звуковими спецефектами – то у останньому двобої, де бартка повітря розсікає, як самурайський меч у Тарантіно. Ну але. Індустрія. Най буде.
Побачити у таких неймовірних епізодах Лев Скоп та Ashot Arushanov – окремий спеціалітет.
Я радий, що це кіно є, і воно неймовірно круте. І дуже, надзвичайно вчасне.
Довідка:
Роман Коляда народився у Києві, закінчив музикознавчий факультет Національної музичної академії. Композитор, піаніст, імпровізатор, поет, телерадіоведучий, креативний продюсер Українського радіо. Автор програм “Сто тисяч” та “Амбасадори“. Лауреат премії ім. Івана Франка.
«Довбуш» — український історичний фільм режисера Олеся Саніна, в основі сюжету якого — життя найвідомішого з опришківських ватажків у Карпатах Олекси Довбуша. Стрічка є одним із найдорожчих українських фільмів — бюджет 120 млн грн. Прем’єра відбулася 24 серпня 2023. Дата випуску: 24 серпня 2023 р. (Україна) Режисер: Олесь Геннадійович Санін Дистриб’ютор: Film.Ua Distribution Kinomania. – Вікіпедія