Імпровізатор

Культура: новини, враження, інтерв'ю

* Враження Музика Театр

Яна Іваницька: Нові вистави в Національній опереті України

Національна оперета України в минулому році була щедрою на премʼєри. Тому зупинюся, насамперед, на нових виставах, які побачили світ нещодавно, і які глядачі можуть подивитися в січні.

Рекордсменом по переглядах є бродвейський мюзикл «Чикаго» Джона Кандера, поставлений вперше в Україні і вперше в світі – українською мовою. Його можна побачити аж 4 рази за місяць: 15, 16, 18, 19 січня. Всім відомий однойменний фільм з Річардом Гіром, який отримав неймовірну кількість нагород, включаючи 5 премій «Оскар», «Греммі», «Золотий глобус» тощо… Звісно, створювати виставу, коли є така конкуренція – безумовний ризик. Але постановники ризикнули (режисер-постановник – Богдан Струтинський, балетмейстер-постановник – Вадим Прокопенко, диригент-постановник – Сергій Дідок, сценограф-постановник – Олександр Білозуб). І досвідчені київські глядачі, які бачили мюзикл на Бродвеї, одноголосно промовили: у Національній опереті «Чикаго» кращий! Отже, шановна публіка матиме змогу в цьому переконатися.

“Чикаго”

Ще одна премʼєра минулого року – драматично-оперний етюд в одній дії «На Русалчин Великдень», в основі якого лежить лірико-фантастична опера відомого композитора Миколи Леонтовича за казковим сюжетом Бориса Грінченка. Це був перший великий симфонічний твір, над яким композитор розпочав працювати в 1919 році. Перший акт опери «На русалчин Великдень» Миколи Леонтовича був уперше виконаний 1920 року. Маестро мав на меті розширити її до триактної, проте йому не судилося – у ніч проти 23 січня 1921 року Микола Леонтович був підступно вбитий у батьківській хаті агентом ВЧК.

Сюжет опери казково-фантастичний: козак, блукаючи літньої ночі по берегу Дніпра напередодні Трійці, у русалчин Великдень, бачить русалок, що гріються під срібними променями місяця. Помітивши чужинця, русалки загадують йому загадки та хочуть затягти хлопця під воду, але наймолодша русалонька рятує його, танучи у променях ранкового сонця. Фантастичний та реальний світи зіштовхуються, та кохання виявляється сильнішим ніж смерть!

На глядачів чекає сучасна постановка (режисер-постановник Іван Уривський), в якій русалки мешкають на Північному полюсі… Оперу можна буде прослухати 24 та 25 січня.

“Русалчин Великдень”

Також театр представив на суд глядача виставу М. Коцюбинського «Сон», яку можна переглянути у Національній опереті 26 січня. Драматичний етюд на 1 дію за творами видатного українського письменника реалізовується за підтримки гранту Президента України молодими діячами у галузі культури і мистецтва.

Головний герой новели, Антін, мешкає у невеликому містечку, оточений буденністю. Зранку він слухає, як дружина розповідає свої сни, але йому нецікаво; здається, він давно вже не розуміє її. В Антоні живе потреба краси, але дійсність дає замало. Та одного разу він прокидається іншим, повністю зануреним у себе. В обід Антін поводить себе збуджено і Марта, його дружина, питає, що сталося. Антін бачив сон…

Чи змінить звичайний сон буденність в якій застрягли головні герої? Чи він стане ще більшим каталізатором конфлікту? Чи знайдуть порозуміння між собою люди, які кохають один одного? А чи взагалі кохають? До чого може довести людська байдужість?

“Сон”

Серед премʼєр минулого року була й вистава для дітей – адаптована і осучаснена опера К.-В. Глюка «Орфей та Еврідіка», яка в Національній опереті отримала назву «Пригоди Орфея». Ця прекрасна історія кохання та смерті є витвором нашої уяви. Грецька міфологія розповідає про пошуки поета і музиканта Орфея, який сміливо протистоїть зловісній країні Аїд, щоб використати магію своєї ліри та переконати пекельних богів дозволити його коханій Еврідіці повернутися у світ живих.

Режисером-постановником вистави виступив головний балетмейстер театру Вадим Прокопенко за ідеєю французької візуальної художниці та режисерки Валері Лесо – співаки з’являються у вигляді гібридних ляльок заввишки 80 сантиметрів (голова – співака, а тулуб – ляльки, якою керує співак). Такий метод роботи був абсолютно новий для акторів-співаків, він вимагав нових навичок координації рухів, які відбуваються паралельно зі співом оперних арій. Окрім видовищності і яскравості, ця постановка дарує дітям знайомство з оперним мистецтвом. Виставу можна двічі переглянути 5 січня – перша почнеться об 11 годині ранку а друга – о 14-й.

“Шафранова троянда”

Під кінець року Національна оперета порадувала глядачі спільним іспансько-українським проєктом – постановкою «Шафранової троянди». Для київського глядача вистава цікава тим, що ознайомить з невідомим для нас жанром сарсуели (іспанської національної оперети).  Режисером-постановником виступив іспанець – Ігнасіо Гарсія, диригент-постановник – Сергій Дідок, балетмейстери-постановники – Сара Кано (Іспанія), Олег Чиш, хормейстер-постановник – Тіберій Яцкулинець, художник-постановник – Ніколас Боні (Іспанія), художник з костюмів – Роза Гарсіа Андухар (Іспанія), художник із світла – Альберт Фаура Іспанія). Сарсуелу можна переглянути в театрі 31 січня.

“Різдвяні зустрічі”

І, звісно, я не можу не згадати про неймовірний концерт «Різдвяні зустрічі», який двічі пройшов з величезним успіхом напередодні Нового 2025 року. 4 січня глядачі матимуть можливість отримати задоволення від найпопулярніших різдвяних колядок, новорічних пісень світової естради, улюблених хітів. Отже, якщо є бажання поринути в атмосферу новорічно-різдвяного свята – запрошуємо до Національної оперети України  4 січня!

Яна Іваницька, доктор філософії

Фото: Анатолій Федорців, Ростислав Ріпка

Квитки