Артем Андрійчук і Панас Титенко: “Земля і небо”. Життєстверджуючий живопис українських художників
12 грудня у столичній галереї “Митець” відкрилася мистецька виставка “Земля і небо”, що об’єднала роботи двох київських художників Артема Андрійчука та Панаса Титенка. Обидва живописці із задоволенням погодилися дати невеличке інтерв’ю для “Імпровізатора”.
Картини Артема Андрійчука яскраві, соковиті та іронічні. Я б навіть сказала, дуже плідні: на більшості з них – фрукти (плоди) на тлі цікавих пейзажів. Або просто натюрморти. І всі вони заряджені позитивом і жагою до життя, чудовою знахідкою радості у кожному моменті.
– Як Ви підбирали картини для виставки?
– Це роботи за останні два роки.
– Як вплинула війна на Вашу творчість?
– У мене є окрема серія, присвячена війні. Після початку повномасштабного вторгнення працювати я почав у березні 2022 року. І став писати абстрактні полотна. Раніше я цього не робив. Абстракція відповідала моєму стану в той період часу.
– “Золоті плями” – ця картина з тієї серії?
– Так. Вона була написана якраз у березні-квітні.
– Тобто Вам тоді не хотілося писати щось конкретне?
– На початку вторгнення я зрозумів, що мені щось потрібно робити, щоб налаштувати себе на якийсь позитив – я був дуже пригнічений емоційно. І тільки через абстракції зміг щось сказати. А потім трохи відійшло, вдалося спіймати рівновагу і повернутися до фігуративу, до пейзажу, до тих речей, які завжди робив. Я так розумію, що абстракція була перехідним моментом, необхідним для мене, моєї творчості.
– Ви плануєте виставку своїх абстракцій?
– Зараз щось планувати дуже важко. Абстракція, в принципі, для мене як творчість у творчості. Це дуже особиста річ. Мені її важко пояснити. Є дуже негативні речі. До виставки абстракцій я поки що не готовий.
– У більшості Ваших робіт присутня іронія.
– Я пишу навіть не замислюючись про те, що буде якась іронія. Робота створюється сама по собі. Я як провідник, який наносить фарби на полотно. Робота йде з космосу.
– Тобто кожну Вашу роботу можна назвати імпровізацією?
– Так. Я рідко працюю з ескізами. А якщо роблю ескіз, максимум – це розкладка по плямах у фотошопі. Кожна робота – з чистого полотна. Це як джаз. Я займаюся музикою, в якийсь період це було майже професійно. Дуже люблю джаз. І момент початку роботи я можу прирівняти до джазової імпровізації.
– На якому інструменті Ви граєте?
– Мій основний інструмент – бас-гітара. Також граю на гітарі, на барабанах і трохи на фортепіано.
– Якою була Ваша найвдаліша імпровізація?
– У принципі, все моє життя – це імпровізація (сміється). Я живу творчістю, і живопис – моя суть.
Роботи Панаса Титенка – духовні, філософські, пройняті любов’ю до світу. Багато чудових пейзажів, створених у різних містах і країнах. Найбільше, як мені здалося, привертають увагу сонячні жіночі портрети, сповнені світлом і ніжністю.
– Як Ви підбирали картини для виставки?
– Дуже просто: береш картини та дивишся, яка підходить для експозиції (сміється). Основна частина з них – свіжі роботи.
– На Вашу палітру війна вплинула?
– Звичайно, я ж теж людина. Ось, наприклад, мій натюрморт на тему війни.
– Він досить яскравий і теплий.
– Дякую. Я намагався щось передати. Але, щоб написати щось серйозне, треба, щоб минув час, поки все усвідомлюється. Все-таки я працюю не в плакатному жанрі.
– Імпровізувати любите?
– Живопис і є імпровізація. Як вода, в яку не можна двічі увійти. Іноді просять зробити копію – це мука для мене. Неможливо повторити всі мазки, всю експресію.
– На Ваших портретах дуже схожі жінки. Але з різними іменами.
– Жінки взагалі схожі (сміється).
– Ага. Анатомічно.
– Це портрети моєї дружини та дочки. Я ж не хотів виставляти чужих жінок!
– Тобто чужих жінок Ви не пишете?
– Пишу. Але виставляю тільки своїх (сміється).
– Є улюблена картина?
– Це як питати в мами – який із твоїх дітей найулюбленіший. У кожній картині твоя частинка – залишаються твої враження, емоції. Безумовно, є більш вдалі роботи, є менш – творчий процес він такий. Як скажуть художники, найвдаліше – попереду!
– Але вдома, може, висить щось, що нікому не віддасте?
– Я працюю для того, щоб пускати свої роботи у світ. До того ж, фарби та полотна вимагають грошей. Художник з того й живе, щоб цей процес, як то кажуть, не переривався.
Наталія Кряж