Імпровізатор

Культура: новини, враження, інтерв'ю

* Враження Слово

Ольга Сметанська: Тренд-редактор – нова ніша у журналістиці, за якою майбутнє

У журналістиці з’явилася нова ніша – тренд-редактор, суть якої у виявленні та популяризації нових трендів у сферах lifestyle – дизайні, моді, гастрономії, туризмі… Тренд-редактор створює ексклюзивні інтерв’ю зі всесвітньо відомими тренд-аналітиками, трендфоркастерами (фахівцями, що прогнозують нові тренди) та творцями брендів, спілкується з керівниками флагманських компаній, де народжуються тренди, а також з провідними дизайнерами, стилістами, рестораторами, шеф-кухарями, експертами у галузях lifestyle.

Знання трендів на етапі їх прогнозування – секрет успіху кожного бізнесу

Точних даних про час та місце виникнення терміну «тренд-редактор» немає, він почав використовуватися в професійному середовищі в останні десять років, коли аналіз трендів та їх прогнозування стали важливою бізнес-практикою. Поняттю «тренд-редактор» передувало поняття трендвотчинг, яке з’явилось на початку 2000 років. Трендвотчинг – це аналіз тенденцій у різних сферах життя, який дає можливість прогнозувати майбутні потреби споживачів та створювати затребувані товари та сервіси. У 2002 році голландський економіст Райнер Еверс заснував першу компанію, що спеціалізувалась на трендвотчингу. Сьогодні у світі є кілька впливових міжнародних трендвотчингових агенцій, які продають компаніям свіжу інформацію щодо нових трендів. Коштує вона дорого, бо знання трендів на етапі їх прогнозування – секрет успіху кожного бізнесу.

Трендвотчингові агентства зосереджені у країнах, які є світовими центрами інновацій, де розробляються інноваційні продукти та сервіси, де прогнозування трендів – важлива частина бізнес-стратегії компаній. Такі агентства є у США, Великій Британії, країнах Скандинавії, Сінгапурі…  Бренди, які дбають про перспективу, вже при створенні орієнтовані на тренди –  наприклад, на сталий розвиток. В Україні  трендвотчингова галузь тільки народжується.

У  нас в країні багато прогресивних людей – як на рівні творців нових трендів, так і на рівні споживачів. Вони прагнуть отримувати інформацію про нове. Якось мій знайомий, успішний ресторатор, що чимало років прожив у Швейцарії, відзначив: «В Україні люди надзвичайно схильні до сприйняття нового. Наприклад, у Швейцарії ремонт у ресторані робиться приблизно раз на тридцять років, а в Україні такі заклади оновлюються кожні п’ять років, бо гостям постійно хочеться свіжих вражень та емоцій».

Тренди народжуються там, де є інноватори

Ольга Сметанська: “Щоб стати тренд-редактором, необхідно постійно слідкувати за новими тенденціями у всіх сферах життя”

Щоб стати тренд-редактором, необхідно постійно слідкувати за новими тенденціями у всіх сферах життя: політичній, соціальній, культурній, науковій, технологіях… Це дає розуміння причин появи нових явищ у стилі життя людей. Слідкувати за тенденціями лише в інтернеті недостатньо. Потрібно наживо спілкуватись з керівниками флагманських компаній світу та України, творцями трендів – наприклад, провідними дизайнерами та рестораторами. Необхідно відвідувати бізнес-форуми та виставки, де представлені інновації, бувати у ресторанах, дизайн-студіях, магазинах… Тренди поширюються там, де вирує життя. А народжуються  там, де є інноватори.

Мій вектор журналістського інтересу завжди був спрямований у тренди. Щоб брати інтерв’ю  у всесвітньо відомих людей, чимало з яких є творцями трендів, треба добре в них орієнтуватися. Наприклад, легендарний кінорежисер Френсіс Форд Коппола, з яким мені пощастило спілкуватись, є також успішним виноробом та  власником готелів. Він розповідав мені, що для своїх готелів спробував розробити винний аромат, який присутній у милі. Я не була здивована, адже знала про готель в Іспанії, де у спа-центрі гостям пропонують ванни на основі  винних екстрактів. Отож, це стало одним із напрямів нашої розмови. Коли йшла на інтерв’ю до П’єра Кардена, знала, що він власник легендарного паризького ресторану «Максим», отож, розуміла, що маю  добре орієнтуватись у французькій кухні. І оскільки я авторка унікальної серії інтерв’ю з мішленівськими рестораторами та шеф-кухарями, це завжди допомагає мені підтримувати розмову про гастрономію на належному рівні. Приємно, коли мої співрозмовники зі всесвітньо відомими іменами говорять, що дізнаються від мене чимало нового, цікавого.

В гостях у французького мішленівського шеф-кухаря Жані Глейза

Тренд-редактор має бути обізнаний у багатьох сферах життя, суміжних з lifestyle: це і культура, і мистецтво, і технології… Наведу приклад. Не так давно я створила інтерв’ю зі співзасновницею міжнародної платформи цифрової моди DRESSX Дарією Шаповаловою. Цифровий одяг має велику популярність у блогерів, акторів, співаків. Немає потреби постійно купувати нове вбрання для фото у соцмережах. Команда компанії диджиталізує плаття чи костюм та одягає його… на фото клієнта! Це зовсім новий ринок. Щороку у соціальні мережі завантажуються сотні мільйонів фото. Отож, перспектива такого бізнесу очевидна. Чимало сфер можуть бути пов’язані між собою. Наприклад, легендарний дизайнер одягу П’єр Карден у останні роки життя захоплювався інноваційною енергоефективною архітектурою. І саме про неї розповідав у інтерв’ю.  А відомий французький актор П’єр Рішар презентував у Києві свої вина і розповідав мені про мистецтво їх створення, яке не менш цікаве, ніж кіномистецтво.

П’єр Карден захоплювався інноваційною енергоефективною архітектурою. На обкладинці альбому, який він мені подарував, його унікальний проєкт – Палац світла.

Світ розвивається попри все

Попри війни, епідемії, економічні кризи та всупереч їм, світ невпинно розвивається. І зараз, у надскладний час, українські сфери lifestyle це демонструють. В Україні відкриваються ресторани та готелі з новими концепціями, дизайнери створюють нові колекції і презентують їх в Україні та за кордоном, туристична галузь  пропонує нові маршрути подорожей… А люди, попри війну та всупереч їй, відвідують ресторани, купують стильний одяг та взуття, за можливості подорожують Україною та світом.  Тренди – це і про якість життя, і про натхнення, і про перспективи. Це  сфера, яку не можна поставити на паузу. Вона, як спорт, вимагає, щоб фахівець  був завжди у формі. Тренд-редактор повинен тримати руку на пульсі змін щоденно, щоб не стати «фахівцем трендів вчорашнього дня».

Зараз ми спостерігаємо в Україні неймовірний сплеск у розвитку хендмейду. У нас багато талановитих майстрів, які створюють прикраси, іграшки, декор для інтер’єру… Чимало людей під час війни стали вимушеними переселенцями, втратили роботу. І саме в цей надскладний час почали заробляти, створюючи  дуже гарні речі. Саме це спонукало мене створити серію інтерв’ю «Український хендмейд. Міжнародний резонанс», яка разом і ще з одним моїм проєктом «Українська порцеляна. Шлях до ЮНЕСКО»  стали найбільшими артмедіапроєктами 2025 року. Медіапроєкт про хендмейд нараховує сьогодні близько ста інтерв’ю з майстрами, що працюють у різних жанрах. Нещодавно у медіа «ФАКТИ» вийшло моє інтерв’ю  зі всесвітньо відомим тренд-аналітиком Стефаном Нільсоном, який сказав, що хендмейд – один із головних трендів майбутнього. Хендмейд дійсно має величезний потенціал! Відомі світові бренди у сфері фешн залучають сьогодні до співпраці талановитих майстрів. Ще одна з передумов  розквіту хендмейду –  інтеграція ШІ у всі сфери життя, зокрема і в мистецтво. Вироби ручної роботи – на противагу виробам, що створюються за допомогою штучного інтелекту, – зберігають тепло людських рук та душі. І саме тому мають так багато поціновувачів.

Кольє, створене українською дизайнеркою прикрас Оксаною Гольською, вражає красою.

Завдання тренд-редактора – серед великої кількості майстрів хендмейду знайти для спілкування у форматі інтерв’ю лише тих, які створюють нове та особливе. Ще один тренд, який охопив практично весь світ, – інтерес до вінтажних речей. Україна не стала у цьому сенсі винятком. Саме тому я ініціювала масштабний артмедіапроєкт «Українська порцеляна. Шлях до ЮНЕСКО». Ця серія у медіа «ФАКТИ», головний редактор якого Олександр Швець у 2023 році відкрив у Києві перший в Україні Музей порцелянових фігур, вже  налічує близько 200 інтерв’ю з майстрами та експертами галузі.

Про інновації, які стосуються змісту контенту

Моя мрія – створити нове медіа в Україні, яке б акумулювало інформацію про нові тренди у галузях, що визначають якість життя людей. Це медіа розповідало б  про лідерів галузей, які пропонують інноваційні ідеї та втілюють їх. Воно – про нову генерацію компаній, у пріоритетах яких такі глобальні тренди як сталий розвиток та етичний бізнес. Це медіа – про секрети успіху, який базується на інноваційних ідеях.  Також мрію створити інноваційне медіа агентство. Сьогодні чимало розмов про технічні інновації у журналістиці: про SEO та SMM – технології й штучний інтелект. Але ми практично не говоримо про інновації, які стосуються змісту контенту. Створення контенту про нові тренди у різних галузях життя – це дуже перспективна тема. Окремим я б зробила підрозділ про нові тренди у медіа, які постійно досліджую. Адже, щоб створювати ексклюзивний контент про тренди, журналіст має бути флагманом у своїй професії. Тренд-редактор – нова ніша у журналістиці, за якою майбутнє.

Ольга Сметанська

Довідка:

Ольга Сметанська (Ліснича) – відома журналістка, інтерв’юерка творців всесвітньо відомих брендів, серед яких П’єр Карден та Моріс Хеннесі, авторка унікальної серії інтерв’ю з мішленівськими шеф-кухарями, експертка медіапроєктів Національної спілки журналістів України та ЮНЕСКО,  У 2020 році стала першою українською тренд-редакторкою, кураторкою напрямку Trendwatching Міжнародного центру цифрової трансформації платформи NUJU та презентувала свій авторський курс «Тренд-редактор: професія майбутнього» у Національній спілці журналістів України. І  сьогодні, попри війну та всупереч їй, розвиває цю нову нішу в сучасній журналістиці.