Імпровізатор

Культура: новини, враження, інтерв'ю

* Враження Арт

Іронічні та щирі акварелі Жанни Маммен

Жанну Маммен (Jeanne Mammen) навряд можна віднести до винахідників нових напрямів у мистецтві. Яскраво виражена в неї була інша риса – вона інтенсивно вбирала в себе і розвивала у своїй творчості різні течії та стилі, роблячи це на свій особливий унікальний лад.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). Goldfish Fishing, 1925. For Metropolis Berlin magazine

Безумовно, найпродуктивнішим у творчості німецької художниці був період Веймарської республіки. І, дивлячись на її міжвоєнні роботи, напрошується порівняння з Отто Діксом чи Георгом Гроссом. Але, на відміну від жорсткої сатири колег по цеху, роботи Жанни – дуже жіночі, іронічні, позбавлені злості чи поблажливості.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). Ash Wednesday, 1926

Курт Tухольскі (Kurt Tucholsky), редактор популярного тижневика Die Weltbühne (‘Світова сцена), забороненого нацистами в 1933 році, так висловив своє захоплення творчістю Маммен: “Ваші акварелі, тонкі, як квіти, виходять за межі недисциплінованих каракулів більшості Ваших колег. Вони – щирі та прихильні у своїй суворості”.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). The City, 1927

Жанна Маммен була популярною, і ніхто не знає ціну її успіху. Художниця не залишила листів, щоденників, нічого не відомо про її особисте життя. Щоправда, з великим ступенем ймовірності можна стверджувати, що уродженка Берліна мала вольовий характер.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). She Represents, 1928

Вона народилася у дуже забезпеченій родині. Батько-комерсант, що вояжував між Старим і Новим Світом, купив для сім’ї розкішну квартиру в Парижі. Тут Жанна почала вчитися живопису у знаменитій Академії Жюліана (Académie Julian), продовживши художню освіту у Римі. Вона була захоплена символізмом, і, занурившись в образні сфери, мало чим цікавилася, крім мистецтва.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). The Redhead, c. 1928. Watercolor and pencil on paper

Але молодій мисткині довелося спуститися на грішну землю з початком Першої світової, тому що майно німців, що живуть у Франції, було експропрійовано, а володарі німецьких паспортів вислані з країни. Жанна Маммен повернулася до Німеччини, не маючи коштів на існування.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). Transvestite Hall, 1929

Скільки проблем було у Берліні під час Першої світової та у наступні роки, добре відомо. Наприклад, тим, хто дивився серіал “Вавілон-Берлін”. Але у 1925-му Жанна Маммен вже була фінансово успішною і готувалася до проведення своєї першої персональної виставки. Основний прибуток їй приносили ілюстрації для журналів, але некомерційному живопису художниця віддавала дуже багато енергії.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). Free room, 1930. Watercolour, ink and graphite on vellum

Вона створила цикл еротичних літографій до віршів французьких поетів Поля Верлена і П’єра Луї, експериментувала в стилі Нової предметності (Neue Sachlichkeit), а побачивши “Герніку” Пікассо на Всесвітній виставці в Парижі в 1937 році, захопилася кубізмом і футуризмом.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). Café Nollendorf, 1931

Але цього ж року відбулася Виставка дегенеративного мистецтва і Жанна Маммен знала, що нікому не варто показувати свої нові роботи. Фактично художниця, знову позбавлена засобів існування, усамітнилась у внутрішній еміграції. Тільки після 1945 вона змогла повернутися до публічної діяльності, але не змогла повторити свій успіх.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). Karneval (c. 1931). Watercolor and pencil on paper

У 1970-х у зв’язку з піднесенням феміністського руху відбулося кілька виставок німкені. Але, на думку мистецтвознавців, її внесок у мистецтво ХХ століття досі недооцінений. Твори Жанна Маммен створила, уважної та дотепної спостерігачки, назавжди залишаться важливим свідченням епохи, повної крайнощів та суперечностей.

Jeanne Mammen (German, 1890-1976). Miss Artist

Gerda Griffon

Фото надані авторкою