Можливо, любов до живопису матері визначила фах Гуннара Відфорса (Gunnar Mauritz Widforss). Бленда Відфорс навчалася малювання в The Technical School у Стокгольмі. Туди ж у 16-річному віці був зарахований її третій син. Всього в родині було 13 дітей, але бізнес голови сім’ї, який володів магазинами зброї та мисливства був настільки успішним, що кожен з дітей мав стартовий капітал, який дозволяв вибрати заняття до душі.

Зрозуміло, що Гуннар любив малювати, і в нього це зовсім непогано виходило. Здобувши класичну освіту, він вирушив у подорож у пошуках дивовижної натури для своїх картин. Молодий швед відвідав Австрію, Швейцарію, Середземномор’я та Північну Африку. Він вів богемний спосіб життя і продавав свої картини в популярних туристичних місцях.

Звісно, художник був зацікавлений і у визнанні теж, але, доки мав гроші, чисте мистецтво було у пріоритеті у Відфорса. Він мав намір дістатися південно-східної Азії, щоб насолодитися екзотичними ландшафтами. Але в Америці, через яку слідував шведський художник, у нього закінчилися гроші, і треба було думати про те, як забезпечити своє існування. Поправка, він практично проїхав через США, та безгрошів’я застало його в прекрасній Каліфорнії в 1921 році.

Коштів у Гуннара Відфорса не було, а ось чудових краєвидів навколо – скільки завгодно. Митець з ентузіазмом почав досліджувати узбережжя Каліфорнії та створив безліч картин, що зображують драматичні пейзажі та атмосферні ефекти, які можна спостерігати у цих нещодавно відкритих ландшафтах. У цей же час мав місце сплеск у розвитку сонячної Каліфорнії, і картини шведа непогано продавалися.

Хтось із нових американських знайомих розповів художнику про долину Йосеміті. Заінтригований, він вирушив на північ і протягом кількох років відвідував Йосеміті постійно. Динамічний візуальний контраст архітектурних скельних утворень та глибокого атмосферного простору Відфорсу вдалося відобразити із захоплюючою точністю.

Тут він познайомився зі Стівеном Мазером (Stephen Mather), першим директором Служби національних парків, який запропонував художнику зосередити свою творчу увагу на національних парках Америки. Гуннар Відфорс поставився до цієї поради настільки серйозно, що згодом її почали називати «художником національних парків».

На його картинах зображені Йосеміті та Гранд-Каньйон, Зайон (Zion National Park, Utah), Брайс (Bryce Canyon National Park, Utah), Меса-Верде (Mesa Verde National Park, Colorado), Кратерне озеро (Crater Lake National Park, Oregon), Карлсбадські печери (Carlsbad Caverns National Park, New Mexico), Секвоя (Sequoia National Park, California) та інші дивовижні ландшафти. І хоча виставки Відфорса були рідкістю, критики відзначали його “глибину кольору в олії та вишукану делікатність акварелі”.

Найбільше митець працював у Grand Canyon National Park. Йому вдавалося майже неможливе – передати неосяжність та велич цього дива природи. Зрештою, Відфорс, натуралізований американець, оселився на південному краї каньйону. Щодня він долав пішки великі відстані, щоб досягти точки малювання, за його словами, він віддавав перевагу знаходженню “в центрі сцени”, намагався передати найточніші деталі та тонкі ефекти світла та тіні, а не писати в приміщенні, користуючись ескізами.

Під час виставки в Сент-Луїсі в 1934 митець звернувся до лікаря зі скаргами на болі в серці та отримав рекомендацію переїхати на нижчу висоту. Відфорс повернувся до Гранд Каньйону тільки для того, щоб забрати свої речі та попрощатися з друзями, але несподівано помер від серцевого нападу.

У Гранд Каньйоні, утвореному 5-6 мільйонів років тому, він і знайшов свій останній притулок. Напевно, Гуннар Відфорс був би радий дізнатися, що мільйони людей бачать його картини завдяки інтернету!

Фото надані авторкою