Діти в імперії страху: викриття радянських міфів в документальному фільмі «Щасливе дитинство»
ТСН представляє третій фільм циклу «Радянські міфи» – документальне розслідування Станіслава Ясинського «Щасливе дитинство».
3 травня о 23:15 на каналі 1+1 Україна в рамках циклу документальних фільмів «ТСН.Особливий погляд» прем’єра нового фільму спеціального кореспондента ТСН Станіслава Ясинського «Щасливе дитинство», що продовжує викривальний цикл «Радянські міфи». Цього разу журналіст досліджує, якою насправді була радянська модель виховання – за ідеологічною вивіскою «турботи про дітей» ховалася система насильства, доносів, контролю та психологічного зламу.
Фільм показує темний бік офіційної радянської педагогіки: від каральної системи дитячих будинків до створення образу «дитини-донощика» – на прикладі таких постатей, як Павлік Морозов. Виховання зводилося до тотального підпорядкування і придушення індивідуальності. Сталін особисто поставив літераторам задачу створити образ дитини-солдата.
Журналіст порушує тему радянських ідеалів, зокрема – міфу про Аркадія Гайдара, автора «Тимура та його команди». Розсекречені факти свідчать: Гайдар був не дитячим героєм, а людиною зі складною психікою, що брала участь у кривавих репресіях проти селян. Головним дитячим письменником радянського союзу був не просто масовий убивця, а садист-психопат. Всі його книжки були брехнею.

У фільмі звучать коментарі істориків, волонтерів, вчителів, письменників, зокрема, Оксана Забужко аналізує глибинні наслідки радянської педагогіки: від перетворення дитини на «сіру масу» до насадження почуття провини й страху. «Радянська педагогіка була орієнтована на те, щоб зовсім від маленького вузлика, від крихітки ясельного віку взяти цю людину, вхлипнути і перемолоти до абсолютно не пізнавальної сірої маси. Радянська педагогіка це про – не виділяйся», – каже Забужко.
В українській радянській школі прибрали предмет філософія, який привчав дітей думати, натомість ввели обов’язковий – вивчення російської мови і літератури, а в кожний предмет додавати пролетарську складову.
Через особисті історії героїв глядачі побачать, як тоталітарна система формувала покоління без права на власне «я».
За матеріалами “1+1 Україна”