«Солдати Музики» – так називає український «Оркестр Свободи» (“Ukrainian Freedom Orchestra”) його засновниця, відома диригентка україно-канадського походження Кері-Лінн Вільсон.
Створений нею у 2022-му оркестр став потужною силою мистецького фронту: 76 молодих українських музикантів з оркестрів України і Європи об‘єднались під орудою Кер-Лінн Вілсон, аби мовою музики захищати право на життя та свободу Людини та своєї країни та розкривати скарби української музичної культури, виконуючи їх поряд зі світовими шедеврами. За три роки своєї пасіонарної творчості Оркестр Свободи підіймав захоплену аудиторію провідних залів у десятках країн світу. Так само, з великим успіхом закінчився виступ українського оркестру в Лондоні, в одному з його кращих залів Cadogan Hall, який завершив тривале турне оркестру європейськими країнами. І кожний концерт, у кожній з країн розпочинався твором молодого українського композитора Максима Коломійця – оркестровою сюїтою з його опери «Матері Херсона», яку він написав на замовлення Метрополітен-опера (фрагмент з репетиції – за годину до концерту – я й записала для вас).
Право створити оперу для легендарного театру Максим Коломієць виборов, конкуруючи з 74 своїми колегами. Виконання його музики під час європейського турне стало й промоцією наступної прем‘єри опери, яка відбудеться у Варшаві, а наступного року в Нью-Йорку. Погодьтесь, факт унікальний: уперше в славетній Метрополітен-опера буде поставлена опера українського композитора! До речі, за ініціативи Метрополітен-опера та особисто її генерального директора, який теж має українські коріння, в театрі відкрито стажування для українських оперних фахівців!)

Автор лібрето «Матері Херсона», американський драматург Джордж Брант виклав на основі документальних свідчень драматичні історії херсонських жінок, які борються за повернення своїх дітей, викрадених російськими окупантами. (Можливо, ця опера започаткує новий різновид жанру – «документальна опера»?) Між тим, як і будь-який художній твір, опера «Матері Херсона» несе глобальний сенс (як «спосіб достукатись до мільйонів людей», за словами Пітера Гелба): її музичні образи звернені до всіх матерів Планети, які борються за життя і свободу своїх дітей.
Цілком органічно сприймалась музика наступних творів, що несуть символи протистояння темним силам: всепереможна любов Трістана та Ізольди («Прелюдія і Liebestod» Ріхарда Вагнера) та знаменита V симфонія Бетховена як символ боротьби та надії. (Нагадаю, що Бетховен присвятив цю симфонію Андрію Розумовському – своєму другу та меценату, сину останнього гетьмана України). Обраній музиці абсолютно точно відповідала назва європейського турне українського оркестру – «Тур Незламності».

Звертаючись після концерту до музикантів (до слова, українською мовою), їх керівниця, маесторка Кері-Лінн Вілсон назвала їх найкращими, бо вони вкладають у свою гру «серце, душу й емоції» (с). Ці слова чи не найточніше визначають мистецтво Оркестру Свободи і той вплив, що об‘єднує й захоплює публіку. Гра музикантів вражає притаманними, можливо, тільки для молодих неповторною щирістю емоцій і свіжістю почуттів, які лунають у найтихіших «утаємничених» вагнерівських мелодіях з поступовим досягненням кульмінаційних вершин, у різких зламах світлих і темних барв й досягненні грандіозних звукових злетів у музиці Бетховена, в поєднанні пронизливої лірики з відлунням агресивних звуків війни в Сюїті Максима Коломійця. І наче світлий промінь – фінальний акорд-ствердження «МИ Є!» – лірична ремінісценція Юрія Шевченка державного музичного символу України.

І в кожному концерті, в кожній країні мелодію гімну України зал слухав стоячи. Браво музиканти! Браво неймовірна Кері-Лінн! Величезна вдячність усім, хто сприяв і допоміг демонструвати Європі Незламність України!
Леся Олійник, Засл. діяч мистецтв України, доктор філософії, лауреат премії ім. М. Лисенка, секретар правління НСКУ
Фото надані авторкою