Національне товариство кінокритиків США (National Society of Film Critics – NSFC) підбило підсумки 2023-го кінороку і провело 58-те щорічне голосування за видатні досягнення в кіно за рік. У голосуванні, яке відбулося 6-го січня, взяли участь 61 кінокритик, що перебуває у спілці.
Про це цікаво розповів на своїй сторінці в телеграм “Кінофайли” український кінознавець, кінокритик та кіножурналіст Денис Буданов. «NSFC важко назвати оскарівським барометром (хоча, само собою деякі фаворити критиків отримують згодом і Оскар). Наприклад, вони спокійно можуть присудити звання кращого фільму Годару (як це було з “Прощавай мова”) або Ларсу фон Трієру (“Меланхолія”). Так що це така по-доброму “снобська” вибірка фільмів. А заразом такий гарний “ляпас” у бік тим, хто вважає “що Нолан не геній” (сарказм) – він хоч і не переміг, але був у трійці як у фільмі року, так і в режисурі. У документалістиці лідером став Вайзман (на оскарах ми його не побачимо так як фільм не пройшов у шорт-лист), зате втішно за друге місце “20 днів у Маріуполі” (хоча, балів могли б дати і більше), але срібло теж непоганий результат. Несподівано у нагородних списках “спливла” Пенелоппа Круз, NSFC здається першими, хто її відзначив хоч якось, як власне і згадав фільм Майкла Манна.
Найкращим фільмом американські критики з NSFC визнали “Past Lives”, режисером Джонатана Глейзера за “The Zone of Interest”, найкращим сценарієм було визнано “May December”, регалія за фільм року не англиською мовою відішла “Fallen Leaves” Акі Каурісмякі, найкращим нон-фікшн фільмос став “Menus-Plaisirs — Les Troisgros”.
Повний список переможців та runners-up (тобто умовні “срібло та бронза”) (eng)»:
BEST PICTURE: “Past Lives” (51 points)
Runners-up: “The Zone of Interest” (49 points) | “Oppenheimer” (44 points)
BEST DIRECTOR: Jonathan Glazer, “The Zone of Interest” (65 points)
Runners-up: Todd Haynes, “May December” (42 points) | Christopher Nolan, “Oppenheimer” (41 points)
BEST ACTRESS: Sandra Hüller, “Anatomy of a Fall” and “The Zone of Interest” (61 points)
Runners-up: Emma Stone, “Poor Things” (56 points) | Lily Gladstone, “Killers of the Flower Moon” (44 points)
BEST SUPPORTING ACTRESS: Da’Vine Joy Randolph, “The Holdovers” (58 points)
Runners-up: Penélope Cruz, “Ferrari” (32 points) | Rachel McAdams, “Are You There God? It’s Me, Margaret.” (23 points)
BEST ACTOR: Andrew Scott, “All of Us Strangers” (52 points)
Runners-up: Jeffrey Wright, “American Fiction” (39 points) | Cillian Murphy, “Oppenheimer” (29 points)
BEST SUPPORTING ACTOR: Charles Melton, “May December” (51 points)
Runners-up: Robert Downey, Jr., “Oppenheimer,” and Ryan Gosling, “Barbie” (31 points, tie)
BEST SCREENPLAY: Samy Burch, “May December” (53 points)
Runners-up: Celine Song, “Past Lives” (50 points) | David Hemingson, “The Holdovers” (36 points)
BEST FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE: “Fallen Leaves” (65 points)
Runners-up: “The Zone of Interest” (51 points) | “Anatomy of a Fall” (44 points)
BEST NONFICTION FILM: “Menus-Plaisirs — Les Troisgros” (64 points)
Runners-up: “20 Days in Mariupol” (25 points) | “Kokomo City” (19 points)
BEST CINEMATOGRAPHY: Rodrigo Prieto, “Killers of the Flower Moon” (55 points)
Runners-up: Łukasz Żal, “The Zone of Interest” (45 points) | Hoyte van Hoytema, “Oppenheimer” (44 points)
BEST EXPERIMENTAL FILM: Jean-Luc Godard’s “Trailer of a Film That Will Never Exist: Phony Wars”
SPECIAL CITATION FOR A FILM AWAITING U.S. DISTRIBUTION: Víctor Erice’s “Close Your Eyes”
FILM HERITAGE AWARDS:
— Criterion Channel, for an adventurous, wide-ranging, finely curated selection of films, ranging from American independents to world cinema to short films to classic Hollywood, making readily available the kind of repertory cinema that every city should have.
— Facets, Kim’s Video, Scarecrow Video and Vidiots, for maintaining wide-reaching libraries of films on disc and tape and making those libraries available to the general public.
Про National Society of Film Critics:
Організацію засновано у 1966-му році. Спілка об’єднує під своєю егідою багатьох авторитетних кінокритиків США. На початок 2024-го це 61 топовий американский кінокритик. Членство у спільноті дістається на основі виборів. Члени товариства є представниками Національної ради зі збереження фільмів Бібліотеки Конгресу, а також NSFC є офіційним органом FIPRESCI від США.
Своєрідна система голосування та вибору найкращих за підсумками року передбачає бальну багаторівневу систему, в результаті якої переможцем стає той, хто набрав максимальну кількість балів у кількох раундах. Одна з особливостей “вручення нагород” – организація не влаштовує гала-вечерів та банкетів, а надсилає сертифікати переможцям або їхнім представникам поштою.