Імпровізатор

Культура: новини, враження, інтерв'ю

* Враження Музика

Універсальний світ маестро Мирослава Скорика

У Києві завершився Міжнародний фестиваль «Дні музики Мирослава Скорика», що тривав упродовж місяця з нагоди 75-літнього ювілею митця. Національний портал академічної музики «Music-review Ukraine» ініціював і втілював цю подію за підтримки Міністерства культури України, Національної спілки композиторів України та Фонду сприяння розвитку мистецтв.

У межах програми відбулися найрізноманітніші заходи за участі провідних вітчизняних та зарубіжних музикантів, а об’єднуючим компонентом слугував потужний талант митця. Пропонуємо враження учасників концертів і тих, хто був причетним до їх організації.

Дмитро Петров, член «Київського Сигарного клубу», співорганізатор фестивалю:

– «Сприйняття культури в Україні, м’яко кажучи, шкутильгає. Чи можна собі уявити, що для таких прекрасних ідей, як фестиваль Мирослава Скорика, будь-де в Європі шукали б спонсорів? Там би стояла черга! А в нас дуже слабка підтримка держави та меценатів. Тому ми, спільнота, що об’єднана бізнесом, намагаємося щось змінити. Я не кажу «прищепити любов до музики», але бодай можемо сприяти, щоб ці чудові твори почули якомога більше людей».

Фестиваль розпочався монументально-епічною оперою Мирослава Скорика «Мойсей» за однойменною поемою Івана Франка, в основі якої – відомий біблійний сюжет. Це – єдиний музично-театральний твір в Україні, що отримав благословення Папи Римського Іоанна Павла ІІ під час його перебування у Львові.

Під орудою диригента з Азербайджану Фахраддіна Керімова, митця темпераментного і харизматичного, опера «Мойсей» була виконана у більш швидкому темпі, ніж за авторською партитурою, і саме ця трактовка у якийсь магічний спосіб перетворила геніальну філософську притчу на актуально-емоційну подію. Інтуїтивно, чи свідомо диригент відчув тонкий зв’язок часу, ланцюжок емоційних спалахів-асоціацій, які об’єднали авторів літературного твору і музики в єдине незриме коло. На думку критиків, слухачів і музикантів, це було найкраще прочитання «Мойсея» за всю його сценічну історію.

Петро Чуприна, генеральний директор Національної опери:

– «Публіка вже добре знає спектакль Мойсей, але сьогодні сприйняла його як нову версію, з величезним натхненням! Я вважаю, що цей успіх – результат багатьох чинників, серед яких функція диригента була чільною».

Мирослав Скорик, автор музики, Герой України, народний артист України, лауреат Національної премії імені Тараса Шевченка, художній керівник Національної опери:

– «У творі Івана Франка Мойсей багато філософських роздумів і гострих проблем. Насамперед, визволення нації, що потерпає від гніту, тут простежується аналогія між єврейським і українським народами. Беззаперечно, це геніальній твір. Щодо сьогоднішньої вистави “Мойсей”, то хочу зазначити, що запрошувати нових особистостей, які б виконували мою музику, завжди цікаво. Маестро Фахраддін Керімов висловив таке бажання під час Днів української музики в Баку, тож я охоче погодився. Диригент надзвичайно емоційно провів спектакль, я йому за це дуже вдячний!»

У Національній філармонії України відбулася творча зустріч Мирослава Скорика з  провідними музикознавцями України, Росії, Німеччини, Польщі. В програмі, що мала назву «Симфонічний вимір Мирослава Скорика», солісти – Олег Каськів (скрипка, Швейцарія), Ігор Паламаренко (баритон, Україна), Олександр Пірієв (віолончель, Україна) та Академічний симфонічний оркестр Національної філармонії під орудою диригента Миколи Дядюри, виконали твори композитора, написані в різні часи.

Олександр Пірієв, віолончеліст:

– «Для мене Концерт для віолончелі з оркестром – знаковий твір, адже саме після його написання автор отримав Національну премію імені Тараса Шевченка. Я давно мріяв його зіграти, а Мирослав Михайлович підтримав цю ідею. Безперечно, твір дуже глибокий, щоразу по-різному відкриваю його енергетику. Мені, солісту-віолончелісту, дуже важливим було створити ансамбль з оркестром. Це те, що близьке мені в камерній музиці – спілкування між артистами та з публікою».

Надзвичайно щирі, сповнені добрим гумором і творчою фантазією, камерні та джазові твори Мирослава Скорика пролунали у концерті, що відбувся в Національній музичній академії імені Петра Чайковського. Партію фортепіано виконував автор, а камерним оркестром НМАУ диригував Ігор Андрієвський.

XXIV Міжнародний фестиваль «Київ Музик Фест-2013» урочисто розпочався у Національній філармонії концертом з творів Мирослава Скорика. Виконавці – Юрій Харенко (скрипка, США), Дмитро оніщенко (фортепіано, Росія), Національний заслужений академічний симфонічний оркестр та Національна академічна хорова капела «Думка». Оркестр під орудою диригента Федора Глущенка (Росія) звучав неймовірно злагоджено й виразно, тембрально яскраво, з ідеально збалансованим звуком. Трактовка захоплювала глибиною та графічною чіткістю образів у Концерті № 2 для фортепіано з оркестром, і в Концерті № 3 для скрипки з оркестром, тембральним розмаїттям та оркестровою міццю в кантаті «Гамалія», непересічною українською ментальністю в «Карпатському концерті». Цей вечір став тріумфом національної музики і високого творчого професіоналізму.

У концерті «Камерний світ Мирослава Скорика» в Національній академії мистецтв віртуозну гру демонстрували солісти: Кирило Шарапов (скрипка), Олег Безбородько (фортепіано), Ганна Нужа (віолончель), Богдана Півненко (скрипка), Леся Алєксєєва (сопрано), Назарій Пилатюк (скрипка), Ірина Стародуб (фортепіано) та Національний камерний ансамбль «Київські солісти». Емоційно-зворушливим відчуттям української музики та дивовижним темпераментом запам’ятався публіці диригент Раймонд Янссен із Нідерландів.

Балет Національної опери України «Каприси долі» – яскраве оркестрове переосмислення двадцяти чотирьох каприсів для скрипки Ніколо Паганіні. За диригентським пультом стояв сам автор, і це додавало особливої барви кожному оркестровому штриху. Ніби музичний кутюр’є, Мирослав Скорик «переодягав» кожну мініатюру Паганіні в неймовірно яскраву візуально-звукову версію, підтриману філігранною пластикою балету.

Усі концерти фестивалю – немов сторінки енциклопедії творчого життя маестро, допомогли пересвідчитись у багатогранній стильовій і жанровій палітрі особистих уподобань композитора – від класики до джазу.

Фінальний концерт із символічною назвою «Школа Мирослава Скорика» презентував твори славетних учнів маестро  –  І. Карабиця, Є. Станковича, Г.Гаврилець, О. Киви, В. Степурка, Б. Фроляк  – які відзначені численними міжнародними та національними преміями і нагородами.

Мирослав Скорик – уособлення національного генія української культури з надзвичайно глибинним корінням; водночас, він – універсальний композитор сучасності з гармонійним і трохи іронічним світобаченням. Яскравий. Глибокий. Блискавичний.

Анна Архипова